Laatste dag en rendiersafari !!!!! - Reisverslag uit Iso Syöte, Finland van Gwen en Edith Wilshaus, Koevoets - WaarBenJij.nu Laatste dag en rendiersafari !!!!! - Reisverslag uit Iso Syöte, Finland van Gwen en Edith Wilshaus, Koevoets - WaarBenJij.nu

Laatste dag en rendiersafari !!!!!

Blijf op de hoogte en volg Gwen en Edith

16 Maart 2013 | Finland, Iso Syöte

Wat hebben wij weer een mazzel met het weer vandaag zeg!!
Wat een zon, maar wat een kou vannacht!! Ongelooflijk maar de afgelopen nacht is het min record gebroken dit seizoen is het nog niet zo koud geweest.......-36,8
MIN 37,8 !!!!!!!!!!!! Hallo !!!!!
Vanmorgen was het gelukkig weer iets warmer maar nog steeds erg koud zo rond de MIN 20 ! Maar met een strak blauwe hemel en een heerlijk zonnetje.

Vanmorgen zijn we op pad gegaan voor onze laatste excursie naar een rendierfarm. Er was ook een andere excursie naar een rendierfarm maar dan moest je op een slee achter een rendier een rondje sleeën we besloten dat dat niks voor ons was, ik zie ons al zitten.....
Deze excursie hield in dat we een kijkje achter de schermen mochten nemen over hoe het allemaal is ontstaan (erg veel geschiedenis les vandaag we moesten aan Mirjam denken) en hoe de beesten nu leven.

Wat leuk was dat toen we aankwamen de boer ons welkom hete met een echt Finse traditie, bij het betreden had hij een mooi welkomstvuur aangemaakt!!

We hadden een erg enthousiaste boer die erg veel passie toonde over de rendieren en zijn boerderij. Dat was erg schattig om te zien!!!
Honderd uit bleef hij maar vertellen.....
Eenmaal binnen in zijn boerenwoning stond Thee en Koffie klaar en uiteraard echt Fins brood belegt met verse rauwe Zalm of Rendiervlees! Het was heerlijk.
De inrichting leek wel 50 jaar terug te gaan in de tijd heel erg bizar.
Maar gastvrijheid ten top hoor !!!
Uit het niets begon de goede man ook nog luidkeels Finse liederen voor ons te zingen en kregen we alles te horen over zijn familie.

Uiteraard hebben we ook de rendieren eten gegeven en mochten we bij ze zijn op hun weide dat was toch wel een bijzondere ervaring zo dichtbij dat we ze konden aaien!!
Edith had weer het zelfde akkefietje als tijdens onze huwelijks reis met de geiten die toen op de snelweg stonden en terwijl wij ze van de weg waren aan het jagen begonnen ze te knabbelen aan haar kleding..... ook de rendieren hadden een enorme aantrekkingskracht naar Edith toe en dan vooral haar jas! Die zit nu onder rendieren kwijl ik heb in een deuk gelegen!

Nou goed het was een TOP vakantie!! En veel te snel weer om!!
Straks gaan we te voet naar beneden naar de voet van de berg waar we weer heerlijk gaan eten samen om deze mooie bijzondere vakantie gezellig af te sluiten.

Wie weet vanavond nog een keer het Noorderlicht!!!!

Rakkaus,

Edith en Gwen

• 16 Maart 2013 - 14:18

Miriam:

Geschiedenisles! Wat hebben jullie een superweek....
    ps hier is het iets warmer x

• 16 Maart 2013 - 15:40

Elize:

Klinkt allemaal weerfantastisch! Eet smakelijk straks en goeie reis naar huis!
    xxx
    Elize

• 16 Maart 2013 - 15:55

Mette:

Fantastische belevenissen weer met prachtige plaatjes! Geniet er nog eventjes van!
    xxx

• 16 Maart 2013 - 15:59

Hannie:

Wat een super vakantie. Nog een fijne avond en goede reis terug.