ONZE sledehonden !!! - Reisverslag uit Iso Syöte, Finland van Gwen en Edith Wilshaus, Koevoets - WaarBenJij.nu ONZE sledehonden !!! - Reisverslag uit Iso Syöte, Finland van Gwen en Edith Wilshaus, Koevoets - WaarBenJij.nu

ONZE sledehonden !!!

Blijf op de hoogte en volg Gwen en Edith

12 Maart 2013 | Finland, Iso Syöte

Vandaag was het dan zo ver we gingen een hele dag met sledehonden op pad !!!
En we hadden er zin in!!
Na een hellerit met het taxibusje, we gingen zo een 120 km per uur over wegen waar behoorlijk wat sneeuw lag maar goed we zijn heel aangekomen, kwamen we heelhuids aan bij de hondenfarm.
Ik zeg expres niet Husky farm omdat het meestal helemaal geen husky’s zijn maar werkhonden gefokt met verschillende honden rassen door elkaar heen.
Bij aankomst stonden de slede’s en honden al klaar voor vertrek, luid blaffend erg veel zin om te gaan, gaan, gaan !!!!!!

Wij waren er ook klaar voor na een korte instructie wat te doen in de bochten, noodgevallen en hoe we moesten stoppen en de slee weer aan de gang krijgen vertrokken we vol goede moed. Edith als een prinses voor in de slee en ik achter op de slee de controle.
We waren met twee begeleiders en drie sledes.
Al snel na vertrek begonnen “onze” honden alle 6 te poepen, we wisten dat dat zou gaan gebeuren door eerdere ervaring met de sledehonden maar toch was het weer wat minder zeg maar.

Al snel na vertrek bleek dat we niet de slimste “pointer” ( hond die voorop loopt en de weg weet en wijst) want iedereen ging rechts af en wij links…..hebben wij weer.
Maar geen paniek gelijk boven op de rem en de hulp kwam al snel.

Na zo een kilometer kreeg ik het idee dat er toch wat mis was , de bochten liepen niet lekker en moeizaam, dat bleek later ook uit te komen bij een nogal scherpe bocht, we vlogen uit de bocht van het pad af het diepe sneeuw in. Shit!!
Edith lag half in de slee en half in de diepe sneeuw op haar zij.
Paniek !!!! nee hoor ik ging gewoon op de rem staan zover dat nog kon en riep om hulp, daar lagen we weer.
Ook nu kwam de hulp snel en bleek dat de touwen niet goed vast zaten en dat we daardoor steeds naar 1 kant werden getrokken, god zij dank het lag niet aan ons!!

Vanaf de reparatie van de slee ging het TOP !!! Genoten van de natuur en de honden, wel hadden andere mensen nog wat problemen wat voor ons weer leuk was om te zien hihihi
Een man bleef bij het stoppen niet goed op zijn rem staan en zo ging de slee met zijn vrouw erin er van door, even later vloog hetzelfde stel door te veel vaart uit de bocht, we kwamen ze tegen maar zonder slee en zonder honden, ook lullig.

Na alle ongeregeld heden kregen we wel honger dus een heerlijk lunch in het bos, bij een kampvuur. De honden warden vast gezet en waren ook gelijk rustig niet te geloven maar ze gingen liggen. We kregen een heerlijke bak soep met een tosti en uiteraard een echt Fins worstje, gewoon op een stok en bij het vuur houden. Wat kan simpel lekker zijn zeg!!

We vervolgden onze weg met nog zo een 15 km voor de boeg, dat ging allemaal prima geen gekke dingen. Wel begon het een stuk kouder te worden in de namiddag.

Dus na een rit van in total zo een 40km kwam Edith niet als een prinses van de slee maar als een ijskoningin !!!!
Ondanks alle kleding die we aan hadden : twee paar sokken en goed gevoerde winter laarzen, lange thermo onderbroek, tweede broek, thermo shirt met lange mouwen, trui, ski jas en over alles heen nog een thermo overall !
Je wil niet weten hoe lang je bezig bent met aankleden!!

We hebben een te gekke dag gehad en enorm genoten!!!!!!!

Rakkaus,

Edith en Gwen

• 12 Maart 2013 - 21:01

Elize:

Hilarisch, wat een prachtig verhaal!!!

• 12 Maart 2013 - 21:32

Mette:

WAUW!!! Wat een fantastische ervaring! Prachtige foto's ook :-)

• 12 Maart 2013 - 22:18

Miriam:

Mooi mooi mooi!

• 12 Maart 2013 - 22:38

Eric En Marieke:

Wat zien we over een maand? Een slee op wieltjes bij De Weel in Obdam met allemaal verschillende hondjes ervoor?
    Wat een heerlijke, aanstekelijke, vrolijke verhalen maken jullie er weer van. Leuk om te lezen! Veel plezier.

• 13 Maart 2013 - 20:01

John Miranda:

Heyyyy lieffies, ik wist wel dat t weer fantastisch zou worden.
    Maar dit is weer n avontuur om niet tevergeten, hier gaan jullie thuis nog om gieren
    hihihi Edith helemaal bevroren arme skattie. wij hadden vanmorgen ook best veel sneeuw en na 2u was alles weer weg!!!! vanmiddag heerlijk ff t zonnetje gehad, ook leuk. DDkus